M4 Kadıköy-Kartal Metro Hattı

2012 yılında açılan ve Kadıköy-Kartal arasında hizmet veren M4 hattının uzunluğu yaklaşık 21,7 km olup 16 yolcu istasyonuna sahiptir. Hat üzerinde Maltepe ve Huzurevi İstasyonları arasında ve anahattın sahil tarafında yer alan Maltepe Depo Sahası ve Bakım Atölyesi bulunmaktadır. Hattın tamamı Maltepe Depo Sahası ve Bakım Atölyesi dahil yüzde yüz yer altındadır.

Keşif artışı ile birlikte Kaynarca’ya kadar tüneller TBM’le açılmış olup, Kartal-Kaynarca ihalesi ile birlikte kalan inşaat ve elektromekanik işler yapılarak hattın uzunluğu 26,5 km’ye ve istasyon sayısı 19’a ulaşacaktır.

 

Hizmete Açılış Tarihleri:

  • İşletmeye açılış tarihi: 17 Ağustos 2012
  • Ayrılık Çeşmesi İstasyonu açılışı: 29 Ekim 2013 

 

Yolcu İstasyonları:

Kadıköy, Ayrılık Çeşmesi, Acıbadem, Ünalan, Göztepe, Yenisahra, Kozyatağı, Bostancı, Küçükyalı, Maltepe, Huzurevi, Gülsuyu, Esenkent, Hastane/Adliye, Soğanlık, Kartal

Aktarma İstasyonları:

  • Kadıköy İstasyonu – Şehir Hatları ve İDO Hattı
  • Kadıköy İstasyonu – Moda Nostaljik Tramvay Hattı
  • Ayrılık Çeşmesi – Marmaray Hattı
  • Ünalan İstasyonu – Metrobüs Hattı

 

Kadıköy-Kartal Arası 1.Etap İnşaat İşleri

  • Yüklenici: Yapı Merkezi-Doğuş-Yüksel-Yenigün-Belen İnşaat Ortak Girişimi
  • 1.Etap Kapsamı: Kadıköy-Kozyat ağı arası 9 km’lik bölüm.
  • İhale Bedeli: 139.574.679,63 $ + KDV
  • 2. Keşif Bedeli: 181.447.083,52 $ + KDV
  • İhale Tarihi: 30.12.2004
  • Sözleşme Tarihi: 28.01.2005
  • İşe Başlama Tarihi: 11.02.2005

İş bitirilememiş ve yeniden ihale edilmiştir.

 

Kadıköy-Kartal Metrosu İkmal İnşaatı ve Elektro-Mekanik Sistemler Temin, Montaj ve İşletmeye Alma İşleri

  • Yüklenici: Astaldi–Makyol–Gülermak Ortak Girişimi Güzergâh Uzunluğu: 21.663 m
  • Toplam Tek Hat Tünel Boyu: 43.326 m
  • Yolcu İstasyonu Sayısı: 16
  • İstasyonlar (sırasıyla): Kadıköy, Ayrılık Çeşmesi, Acıbadem, Ünalan, Göztepe, Yenisahra, Kozyatağı, Bostancı, Küçükyalı, Maltepe, Huzurevi, Gülsuyu, Esenkent, Hastane/Adliye, Soğanlık, Kartal         
  • İhale Bedeli: 751.256.042,50 € + KDV
  • İhale Tarihi: 14.01.2008
  • Sözleşme Tarihi: 06.03.2008
  • İşe Başlama Tarihi: 21.03.2008
  • Tünellerin Tamamlanması: Ekim 2011
  • Sinyal sisteminin tüm hatta devreye alınması: Mart 2012
  • Deneme seferlerinin başlatılması: 8.Mayıs 2012

Araçlar:kadıköy -Kartal Hattı için alınan trenler

  • Üretici Firma:CAF (İspanya)
  • Tren Tipi: 4’lü araç (3 adet motorlu,1 adet taşıyıcı araç)
  • Cer Motorlar: 4 kutuplu AC motorlar
  • Tren Uzunluğu: 89,71 m
  • Araç Yüksekliği: 3,5 m
  • Araç Genişliği: 3 m
  • Güç Kaynağı: 1500 V DC (Katener)
  • DC Besleme (Akü): 110 V DC

  • Araç Sayısı:144 (120 + 24)(%20 keşifle ilave 24 araç alınmıştır.)
  • İhale Tarihi:14.07.2009
  • Sözleşme Tarihi:09.09.2009
  • İşe Başlanma Tarihi:28.09.2009
  • Fiyatı:138.739.027 € / 120 Araç (1,156,000 Euro/ Araç)
  • İlk dizinin yurda geliş tarihi:11.01.2011
  • İlk aracın raya indiriliş tarihi:27.01.2011
  • İlk trenin tip test tarihi: 11-16.04.2011
  • %20 keşif artışı kullanılması:06.04.2012 ile ilave 6 tren

 

Tren kontrol sistemi ekran görüntüsüTrenlerin her 2 ucunda bulunan TCMS (Train Control and Monitoring System) arayüzü vasıtasıyla sürücüler; trene ait başta kapılar, tahrik sistemi, fren sistemi, cer gücü voltaj bilgisi, sürüş modu, hız bilgisi olmak üzere tüm alt sistemleri izleyebilmektedir.

Böylece sürücüler, işletme altında kolay bir şekilde sistemdeki tüm anormallikleri, tüm olay ve tüm arızaları önceden teşhis edebilme imkanına sahiptir.

TCMS akıllı izleme sistemiyle, olası ciddi bir problem önceden belirlenerek en kısa zamanda treni sevis dışına almak ve seyahat halindeki yolcunun mağduriyetini  engellemek mümkün olmaktadır.

 

İşletme Bilgileri:

  • Hat Uzunluğu: 21,7 Km
  • Toplam İstasyon Sayısı: 16
  • Vagon Sayısı: 144 (36 adet 4’lü tren)
  • Sefer Süresi: 32 dk
  • Tam tur süresi: 65,5 dk
  • Maksimum İşletme Hızı: 80km/sa
  • İşletme Saatleri: 06:00 & 24:00
  • Günlük Yolcu Taşıma kapasitesi: 70.000 yolcu / saat (tasarım kapasitesi)
  • Minimum Sefer Sıklığı: 90 sn (teorik), 120 sn (pratik)
  • Sefer Sıklığı: Peak (zirve) saatte, 4 dk (3:53 sn) (4’lü – 8’li karma işletme)
  • Kumanda Merkezi: Esenkent İstasyonu’nda
  • Hat Voltajı: 1500 V DC
  • Sürüş Modu: ATO

 

Kumanda Merkezi  : Esenkent İstasyonunda yer alan ana kumanda merkezi (OCC), Trafik ve Depo, SCADA ve ECS, İletişim, ve Süpervizör oturumlarını içermektedir.

7/24 İşletim : Kumanda Merkezi, ağırlıklı olarak gündüzleri işletme, gece 01:00 – 05:00 saatleri arasında ise  bakım personeline yardımcı olmak ve bir sonraki güne ait planları ve hazırlıkları yapma amacıyla 7/24 hizmettedir.

İşletme Modları : Sürücüsüz, Otomatik ve Manuel

Erişim Bilgileri

  • Toplam 54 Giriş
  • 259 Adet yürüyen merdiven
  • 70 Adet Asansör
  • 315 Adet Turnike (30 Engelli)

İstasyon Yapıları:

Tünelden bir görünüm

Hattımızdaki tüm istasyonlar delme tünel metoduyla yapılmıştır. Tüm istasyonlarımızdan farklı olarak Bostancı istasyonunda alternatif servis ihtiyacı düşünülerek ekstra bir orta peron ilave edilmiştir. İstasyon boyu 180 m olup, 4’lü ve 8’li tren işletmesine uygun yapıdadır.

 

İstasyon Yapısı : İstasyonların tümünde ikili (ayrı) peron kullanılmıştır.

Max. Derinlik : 40 mt. (Bostancı ve Huzurevi İstasyonları)

Min. Derinlik : 28 mt. (Ayrılık Çeşmesi ve Hastane - Adliye İstasyonları)

Cep Hatları : Anahatta 3 adet ve orta peron (Bostancı) olarak 1 adet toplam 4 noktada trenler için cep hattı oluşturulabilmektedir.

Tünel Yapıları:

Tünel Metodu: Kadıköy – Kozyatağı ve Kartal - Kaynarca arası TBM   Kozyatağı – Kartal arası NATM

Ray Tipi: 54 kg/m UIC 54 (54E1) KESİTLİ

Ray Açıklığı: 1435 mm

Max. Eğim: %4 (anahatta)

Makas Sayısı: 42 Anahat, 12 Depo ve Atölye, 3 adet Kruvazman

Makas Tipi: R: 300 m 1/9 tip (Ana hat),R: 100 m 1/6 tip (Atölye ve Depo)

Maltepe Depo Sahası ve Bakım Atölyesi:

Depo Kapasitesi: 52 araç (13 tren)

Atölye Kapasitesi: 16 araç (Periyodik Bakım Alanı), 16 araç (Ağır Bakım Alanı) olmak üzere toplam 32 araç

Atölye Ekipmanları : Tekerlek tornası, bogi indirme tablası (drop table), otomatik araç yıkama ünitesi, boyahane ve bogi yıkama odası, bogi atölyesi, pnömetik bakım atölyesi, elektrik atölyesi, kuplaj- pantograf bakım atölyesi, gezer köprülü vinç, pergel vinçler, hidrolik pres, boji manipülatörü başta olmak üzere muhteliftir.

Diğer Bilgiler:

Kadıköy – Kartal Metrosu’nda yaşanabilecek tüm muhtemel olumsuz durumlara karşı duman ve yolcu tahliye senaryoları hazırlanmış ve bu senaryolarla ilgili simülasyonlar yapılarak test edilmiştir. İstasyonlarda bulunan toplam 991 kamerayla ile sistem sürekli olarak gözlemlenmekte ve kontrol edilmektedir.
 

Hattın ve depo sahasının sinyalizasyonu, sürekli iletişim bazlı Hareketli Blok sistemine sahiptir. Sinyalizasyon sistemi Thales CBTC sistemi olup trenlerin sürücüsüz parklanma imkanı mevcuttur.  

 

Metroda kullanılan tüm ekipmanlar yüksek derecede ısıya dayanıklı ve zehirli gaz çıkarmayan malzemelerden seçilmiştir. Yangın durumunda insanların güvenli olarak tahliye olması için ispatlanmış, tam otomatik olarak çalışabilen, başta NFPA olmak üzere standartlara uygun, güvenilir bir duman kontrolü ve tahliye sistemi bulunmaktadır.
 

Kadıköy - Kartal Metrosu’nda tüm sistemin enerji beslemesi 3 ayrı noktadan yapılmaktadır. OG ringi 34,5 kV sistemidir. Her üç besleme noktası da devre dışı kalırsa 2 ayrı uçta bulunan jeneratörler devreye girerek tünel içerisinde kalan tüm trenler birer birer en yakın istasyona ulaştırılarak yolcuları tahliye edebilmektedir. Jeneratörler devrede iken istasyondaki elzem yüklerin beslemesi devam etmektedir. Bunun için elzem yükler devre dışı bırakılması gerekir. Enerji beslemelerinin kesilmesi ve jeneratörlerin arızalanıp devreye girememesi durumunda aydınlatma sistemi ve elektronik kontrol sistemleri 3 saat süreyle kesintisiz güç kaynakları vasıtasıyla beslenebilmektedir.